Crea sito

SESSUALITA’ ED EUCARISTIA – Il dono del corpo

timothy.gifSESSUALITA’

ED

EUCARESTIA:

IL DONO DEL CORPO.

UNA RIFLESSIONE DI PADRE TIMOTHY RADCLIFFE
DOC-1587. MADRID-ADISTA. Sessualità ed eucaristia. Un singolare accostamento, in questo anno eucaristico che si concluderà con il Sinodo il prossimo autunno, quello proposto da p. Timothy Radcliffe, già Maestro Generale dei domenicani, in un intervento alle “Giornate nazionali di pastorale giovanile vocazionale” della Conferenza dei religiosi spagnoli, a Madrid (8-10/10/04), per una riflessione sull’affettività dei giovani nell’azione pastorale. Più che un accostamento, una stretta relazione. Qui di seguito il testo di p. Radcliffe in una nostra traduzione dallo spagnolo (con qualche piccola omissione per assoluta mancanza di spazio).
Non sono sicuro del significato esatto della parola “affettività” in spagnolo. In inglese “affectivity” implica non solo la capacità di amare, ma anche il nostro modo di amare in quanto dotati di sessualità, dotati di emozioni, corpo e passioni. Nel cristianesimo parliamo molto di amore, ma dobbiamo amare come siamo, con la nostra sessualità, i desideri, le forti emozioni, la necessità di toccare e stare vicini all’altro.
E’ strano che non ci venga bene parlare di questo, perché il cristianesimo è la più corporale delle religioni. Crediamo che è stato Dio a creare questi corpi e a dire che erano cosa molto buona. Dio si è fatto corpo fra di noi, essere umano come noi. Gesù ci ha dato il sacramento del suo corpo e ha promesso la resurrezione dei nostri corpi. Sicché dovremmo sentirci a casa nella nostra natura corporale, appassionata… e a nostro agio nel parlare di affettività! Eppure quando la Chiesa parla di queste cose, la gente non rimane convinta. Non abbiamo abbastanza autorità quando parliamo di sesso! Dio si è incarnato in Gesù Cristo, ma forse noi stiamo ancora imparando ad incarnarci nei nostri stessi corpi. Dobbiamo scendere dalle nuvole!
Una volta san Crisostomo, che stava predicando sul sesso, notò che alcuni arrossivano e si indignò: “Perché vi vergognate? L’argomento non è puro? Vi state comportando come eretici” (12ma omelia sull’epistola ai Colossesi). Pensare che il sesso faccia repulsione è un fallimento dell’autentica castità e, secondo nientemeno che san Tommaso d’Aquino, un difetto morale! (II-II,142.1). Dobbiamo imparare ad amare per quello che siamo, esseri dotati di sessualità e di passioni – a volte un po’ disordinati – o non avremo niente da dire su Dio, che è amore.
Voglio parlare di Ultima Cena e sessualità. Può sembrare un po’ strano, ma pensateci un momento. Le parole centrali dell’Ultima Cena sono state: “Questo è il mio corpo, offerto per voi”. L’eucaristia, come il sesso è centrata sul dono del corpo. Vi rendete conto che la prima lettera di san Paolo ai Corinzi si muove fra due temi, la sessualità e l’eucaristia? Ed è così perché Paolo sa che abbiamo bisogno di capire l’una alla luce dell’altra. Comprendiamo l’eucaristia alla luce della sessualità e la sessualità alla luce dell’eucaristia.
Per la nostra società è molto difficile capire questo perché tendiamo a vedere i nostri corpi semplicemente come oggetti che ci appartengono. ( … ). Se pensi al tuo corpo in questo modo, come la cosa più importante che possiedi insieme ad altre cose, allora gli atti sessuali non sono particolarmente significativi. Posso fare quel che mi pare con le mie cose se non faccio male a nessuno. Posso usare la mia lavatrice per mescolare pitture o impastare. È mia. E dunque, perché non posso fare quello che voglio con il mio corpo? È  un modo naturale di pensare perché, a partire dal XVIII secolo, abbiamo assolutizzato quanto basta i diritti di proprietà. Essere umani è possedere.
            Ma l’Ultima Cena guarda ad una tradizione più antica e più saggia. Il corpo non è solo una cosa che possiedo, sono io, è il mio essere come dono ricevuto dai miei genitori e dai loro prima di loro e, in ultima istanza, da Dio. Per questo quando Gesù dice “questo è il mio corpo, offerto per voi” non sta disponendo di qualcosa che gli appartiene, sta passando agli altri il dono che lui è. Il suo essere è un dono del Padre che Egli sta trasmettendo.

Dall’eucaristia alla sessualità e ritorno. Per capire.

La relazione sessuale è chiamata ad essere una forma di vivere questo dono di se stessi. Sono qui e mi dono a te, con tutto quello che sono, ora e sempre. Allora l’eucaristia ci aiuta a capire cosa significa per noi essere individui dotati di sessualità, e la nostra sessualità ci aiuta a capire l’eucaristia. Generalmente si vede l’etica sessuale cristiana come restrittiva rispetto ai costumi contemporanei. La Chiesa ti dice esattamente quello che non è permesso fare! In realtà, alla base dell’etica sessuale cristiana c’è l’apprendimento di come vivere relazioni di donazione mutua.
L’Ultima Cena è stato un momento di crisi inevitabile nell’amore di Gesù per i suoi discepoli. È stato il momento per il quale è dovuto passare nel suo cammino dalla nascita alla resurrezione, il momento in cui tutto è esploso. È stato venduto da uno dei suoi amici; la rocca, Pietro, era sul punto di rinnegarlo e la maggioranza dei suoi discepoli sarebbero scappati correndo. Come sempre, furono le donne a mantenersi tranquille e a rimanere fino alla fine! Gesù, all’Ultima Cena, non è andato via fuggendo dalla crisi, ma ha preso il toro per le corna. Ha preso il tradimento, il fallimento dell’amore, e l’ha trasformato in un momento di donazione: “Mi consegno a voi. Voi mi avete consegnato ai romani perché mi uccidano. Mi consegnerete alla morte, ma io faccio di questo momento un momento di dono, ora e sempre”.
Arrivare ad essere persone mature che amano significa che ci imbatteremo in queste crisi inevitabili, nelle quali il mondo sembra andare in pezzi. Questo succede in modo drammatico quando si è adolescenti, e può succedere in tutta la nostra vita, tanto se ci sposiamo quanto se ci facciamo religiosi o sacerdoti. Spesso questo genere di crisi avviene cinque o sei anni dopo aver preso il proprio impegno, nel matrimonio o nell’ordinazione sacerdotale. Dobbiamo affrontarle.
Gesù avrebbe potuto scappare dalla porta di dietro. Avrebbe potuto rifiutare i suoi discepoli e non aver voluto avere niente a che fare con loro. Ma no, egli ha affrontato il momento nella fede. E noi saremo capaci di aiutare i giovani a fare questo solamente se noi stessi saremo passati per momenti così e se li avremo affrontati. Io l’ho fatto! Ricordo che, alcuni anni dopo l’ordinazione, mi innamorai fortemente di una persona. Per la prima volta avevo incontrato una persona con la quale sarei stato felice di sposarmi e che sarebbe stata felice di sposarsi con me. Era questo il momento della mia scelta. Avevo fatto professione solenne con gioia, amavo le mie sorelle e i miei fratelli domenicani, amavo la missione dell’Ordine. Ma quando avevo fatto la professione avevo una piccola fantasia nella testa: “come sarebbe essere sposato?”.
Dovetti accettare la scelta che avevo fatto nella mia professione solenne, o, meglio, dovevo accettare la scelta che Dio aveva fatto per me, che era questa la vita alla quale Dio mi chiamava. Fu un momento doloroso, ma anche di felicità. Ero molto felice perché amavo questa persona, e siamo ancora buoni amici. Era un momento di felicità perché stavo per liberarmi dalla fantasia che avevo mantenuto viva durante la professione solenne. Piano piano stavo scendendo dalle nuvole. Il mio cuore e la mia mente stavano per incarnarsi nella persona che sono, con la vita che Dio ha scelto per me, in carne ed ossa. La crisi mi ha riportato con i piedi per terra.
Alla maggior parte di noi questo non capita una sola volta. Possiamo attraversare varie crisi di affettività lungo la nostra vita. Io certamente le ho passate e chissà che non ce ne sia una dietro l’angolo. Ma dobbiamo affrontarle, come ha fatto Gesù nell’Ultima Cena, con coraggio e fiducia. Allora, se lo faremo, a poco a poco entreremo nel nostro mondo reale di carne ed ossa.
Un benedettino irlandese chiamato Mark Patrick Hederman scrisse: “L’amore è l’unico impeto che è sufficientemente straripante da forzarci ad abbandonare il confortevole rifugio della nostra beneamata individualità, spogliarci dell’impenetrabile guscio di autosufficienza e farci uscire gattonando nudi verso la zona del pericolo, il crogiolo dove l’individualità viene purificata per farsi persona” (Manikon Eros: Mad Crazy Love, Dublino 2000, p. 66). E se non credete ad un benedettino irlandese, sicuramente crederete in san Tommaso: “La persona che ama deve pertanto allentare questo cerchio che la manteneva all’interno dei propri limiti. Per questo si dice dell’amore che scioglie il cuore: ciò che è sciolto non è contenuto nei propri limiti, al contrario di quello che succede nello stato che corrisponde alla ‘durezza di cuore'” (Comm on Sentences, III, 25, 1, 1, 4m). Solo l’amore rompe la nostra durezza di cuore e ci dà cuori di carne.
Amare è pericoloso!
Aprirsi all’amore è molto pericoloso. Uno, probabilmente, si fa male, L’Ultima Cena è la storia del rischio dell’amore. È per questo che Gesù è morto, perché ha amato. Uno che risveglia desideri e passioni profonde e sconcertanti può correre il pericolo di rovinare la propria vocazione e di vivere una doppia vita. Avrà bisogno della grazia per evitare il pericolo, ma non aprirsi all’amore è ancora più pericoloso, è mortale. Ascoltate C. S. Lewis: “Amare è in ogni caso essere vulnerabili. Ama qualcosa e il tuo cuore certamente sarà diviso e rotto. Se vuoi essere sicuro di mantenerlo intatto, non darlo a nessuno, neppure ad un animale. Avvolgilo attentamente in hobbies e piccoli lussi; evita ogni coinvolgimento amoroso; chiudilo al sicuro nell’urna o nella bara del tuo egoismo. Ma nell’urna – sicura, oscura, immobile, senza aria – cambierà. Non si romperà; diventerà infrangibile, impenetrabile, irrimediabile, L’alternativa alla tragedia, o almeno al rischio della tragedia, è la condanna. L’unico luogo, a parte il cielo, dove può essere perfettamente salvo da tutti i pericoli e perturbazioni dell’amore è l’inferno” (The Four Loves, Londra 1960, p 111).
Quando celebriamo l’eucaristia, ricordiamo che il sangue di Cristo è versato “per te e per tutti”. Il mistero dell’amore, nel più profondo, è insieme particolare e universale. Se il nostro amore è solo particolare, allora corre il rischio di diventare introverso e soffocante. Se è solamente un vago amore universale per tutta l’umanità, allora corre il rischio di diventare vuoto e senza senso. La tentazione per una coppia è di tenersi un amore intenso ma chiuso ed esclusivo. Si salva appena dall’essere distruttivo con l’arrivo di una terza persona, il bambino che espande il loro amore. La tentazione dei celibi potrebbe essere tendere verso un amore che è solamente universale: un vago e caldo amore per tutta l’umanità. Dickens ci parla, in Black House, di Mrs. Jellyby che aveva una “filantropia telescopica”, perché non poteva vedere niente che fosse più in qua dell’Africa. Amava gli africani in generale, ma non si curava della vita dei propri figli.
Non possiamo rifugiarci in questa filantropia telescopica. Avvicinarci al mistero dell’amore significa anche amare persone concrete, alcune con amicizia, altre con profondo affetto. Dobbiamo imparare ad integrare questi amori nella nostra identità come religiosi, come sposati o come single. Mi dicono che nel passato si soleva mettere in guardia i religiosi dalle “amicizie particolari”. Il nostro venerabile Gervase Matthew diceva sempre che gli facevano più paura le “inimicizie particolari”!
Bede Jarret, domenicano, fu provinciale della provincia (dei domenicani) di Inghilterra negli anni ’30. Una volta scrisse una bella lettera ad un giovane benedettino, di nome Hubert van Zeller, che dopo la guerra divenne un famoso scrittore di spiritualità. Questo giovane monaco si era innamorato di una persona che conosciamo solo come P. Fu un’esperienza spaventosa. Temeva che fosse la fine della sua vocazione religiosa. Bede vide che era il principio. Permettetemi di farvene una lunga citazione. È impressionante pensare che sia stata scritta settanta anni fa.
“Gioisco (del tuo innamoramento) perché credo che la tua tentazione sia sempre stata il puritanesimo, una costrizione, una certa mancanza di umanità. La tua tendenza era quasi la negazione della santificazione della materia. Eri innamorato del Signore, ma non autenticamente innamorato dell’incarnazione. Eri realmente spaventato. Pensavo ( … ) che, se ti fossi rilassato un momento, saresti esploso. Eri pieno di inibizioni. Quasi ti uccidevano. Quasi uccidevano la tua umanità. Ti faceva paura la vita perché volevi essere santo e sapevi che eri un artista. L’artista che è in te vedeva bellezza da ogni parte; l’uomo che voleva essere santo in te diceva: ‘Caspita, ma questo è terribilmente pericoloso’; il novizio dentro di te diceva: ‘tieni gli occhi ben chiusi’; Claud (il suo nome di battesimo), quasi saltavi per aria. Se P. non fosse entrato nella tua vita, saresti potuto scoppiare. Credo che P. salverà la tua vita. Dirò una messa di ringraziamento per quello che P. ha rappresentato, e ha fatto, per te. Da molto tempo avevi bisogno di P. I tuoi parenti non avrebbero potuto sostituirlo. Tanto meno i vecchi e corpulenti provinciali” (ed. by Bebe Bailey, Adam Belenger and Simon Tugwell. Letters of Bebe jarret, Downside and Blackfriars, 1989, p. 180).
Non sto suggerendo che dovremmo tutti correre fuori di qui alla ricerca di qualcuno da amare! Dio ci invia gli amori e le amicizie che sono parte del nostro cammino verso di Lui, che è la pienezza dell’amore. Aspettiamo coloro che Dio ci invia e quando e come ce li invia. Ma quando arrivano, allora dobbiamo affrontare il momento, come fece Gesù nell’Ultima Cena.
Quando amiamo qualcuno profondamente, allora dobbiamo imparare ad essere casti. Ognuno, scapolo, sposato o religioso è chiamato alla castità. Non è una parola popolare di questi tempi, suona bacchettona, fredda, distante, mezzo morta, per niente attraente. Herbert McCabe, domenicano, ha scritto che “la castità che non è manifestazione d’amore è essenzialmente il cadavere della vera castità” (Law, love and language, p. 22).
Castità è accogliere il principio di realtà.
La castità non è innanzitutto la soppressione del desiderio, almeno secondo la tradizione di san Tommaso d’Aquino. Il desiderio e le passioni contengono verità profonde su chi siamo e su cosa abbiamo bisogno. Il semplice sopprimerle farà di noi esseri morti spiritualmente o persone che un giorno si autodistruggeranno. Dobbiamo educare i nostri desideri, aprire gli occhi su quello che veramente chiedono, liberarli dai piccoli piaceri. Abbiamo bisogno di desiderare più profondamente e con maggiore chiarezza.
San Tommaso ha scritto qualcosa che viene facilmente fraintesa. Diceva che la castità è vivere secondo l’ordine della ragione (II,II,151.1). Suona molto freddo e cerebrale, come se essere casto fosse una questione di potere mentale. Ma per Tommaso ratio significa vivere nel mondo reale, “in conformità con la verità delle cose reali” (Josef Pieper, The Four Cardinal Virtues, Notre Dame, 1966, p. 156). Cioè vivere nella realtà di quello che sono io e di quello che sono le persone che amo realmente. La passione e il desiderio possono portarci a vivere nella fantasia. La castità ci fa scendere dalle nuvole, facendoci vedere le cose come sono. Per i religiosi, o a volte per gli scapoli, ci può essere la tentazione di rifugiarsi nella fantasia perniciosa che siamo eteree figure angeliche, che non hanno nulla a che vedere col sesso. Questo può sembrare castità, ma è una perversione della stessa. Ciò mi ricorda uno dei miei fratelli che andò a dire messa in un convento. La sorella che gli aprì la porta lo guardò e disse: “Ah, è lei padre, stavo aspettando un uomo”.
È difficile immaginare una celebrazione dell’amore più realista dell’Ultima Cena. Non ha niente di romantico. Gesù dice ai suoi discepoli semplicemente e liberamente che è arrivata la fine, che uno di loro lo ha tradito, che Pietro lo rinnegherà, che gli altri fuggiranno. Non è una scena da lume di candela in un ristorante, questo è realismo portato all’estremo. Un amore eucaristico ci fa scontrare in pieno con la complessità dell’amore, con i suoi successi e la sua vittoria finale.
            Quali sono le fantasie nelle quali può farci cadere il desiderio? Due, direi. Una è la tentazione di pensare che , l’altra persona sia tutto, tutto quello che cerchiamo, la soluzione a tutti i nostri aneliti. Questo è un capriccio passeggero. L’altra è non vedere l’umanità dell’altra persona, per farne semplicemente carne da consumo. Questo è lussuria. Queste due illusioni non sono fra loro tanto diverse come può sembrare a prima vista. L’una è il riflesso esatto dell’altra.
Suppongo che tutti noi abbiamo conosciuto momenti di totale incapricciamento, quando qualcuno diventa l’oggetto di tutti i nostri desideri e il simbolo di tutto quello cui abbiamo anelato, la risposta a tutte le nostre necessità. Se non arriviamo ad essere uno con questa persona, allora la nostra vita non ha senso, è vuota. La persona amata giunge ad essere per noi la risposta a quel grande e profondo bisogno che scopriamo dentro di noi. Pensiamo a questa persona tutto il giorno.
Come diceva tanto bene Shakespeare: “Di giorno le mie membra e di notte la mia mente non trovano pace né per me né per te”. O, per essere un poco più attuali, la faccia dell’amato è come lo screensaver del nostro computer. Nel momento in cui uno si prepara a pensare ad un’altra cosa, ce   l’ha lì. E come una prigione, una schiavitù, ma una schiavitù che non vogliamo lasciare. Divinizziamo la persona amata e la mettiamo al posto di Dio. Certamente quello che stiamo adorando è una nostra proiezione. Forse ogni vero amore passa per questa fase ossessiva. L’unica cura per questo è vivere giorno per giorno con la persona amata e vedere che non è Dio, ma solamente suo figlio o sua figlia. L’amore comincia quando siamo guariti da questa illusione e ci troviamo faccia a faccia con la persona reale e non con la proiezione dei nostri desideri. ( … ).
Benedetta intimità!
Cosa cerchiamo in tutto questo? Cosa ci spinge ad incapricciarci? Posso parlare solo per me. Direi che quello che c’è sempre stato dietro le mie turbolenze emozionali è stato il desiderio di intimità. È l’anelito ad essere totalmente uno, di dissolvere i limiti fra se stessi e l’altra persona per perdersi nell’altro, per cercare la comunione pura e totale. Più che passione sessuale, credo che sia l’intimità che la maggioranza degli esseri umani cerca. Se viviamo attraversando crisi di affettività, credo che allora dobbiamo accettare il nostro bisogno di intimità.
La nostra società è costruita intorno al mito dell’unione sessuale come culmine dell’intimità. Questo momento di tenerezza e di unione fisica totale è quello che ci porta all’intimità totale e alla comunione assoluta. Molta gente non ha questa intimità perché non vive una situazione matrimoniale, o perché si tratta di coppie non felici, o perché sono religiosi o sacerdoti. E possiamo sentirci esclusi ingiustamente da quella che è la nostra necessità più profonda. Ci sembra ingiusto! Come può escluderci Dio da questo desiderio profondo?
Credo che ogni essere umano, sposato o single, religioso o laico, deve accettare le limitazioni all’intimità che può conoscere al momento. Il sogno di comunione piena è un mito che porta alcuni religiosi a desiderare di essere sposati e molti sposati a desiderare di stare con una persona diversa. L’intimità vera e felice è possibile solo se ne accettiamo i limiti. Possiamo proiettare nelle coppie di sposati un’intimità totale e meravigliosa, che è impossibile, ma che è la proiezione di nostri sogni. Il poeta Rilke capì che non si può avere vera intimità all’interno di una coppia fino a quando non ci si rende conto che in qualche modo si rimane soli. Ogni essere umano conserva solitudine, uno spazio intorno che non può essere eliminato: “Un buon matrimonio è quello in cui ognuno dei due nomina l’altro guardiano della propria solitudine, e gli mostra fiducia, la più grande possibile… Una volta che si accetta che anche fra gli esseri umani più vicini continua ad esistere una distanza infinita, può crescere una forma meravigliosa di vivere uno a fianco all’altro se si riesce ad amare quella distanza che permette ad ognuno di vedere nella totalità il profilo dell’altro stagliato contro un ampio cielo” (John Mood Rilke on Love Other Difficulties, translations and Considerations of Rainer Maria Rilke, New York 1933 27ff.. quoted by Hederman op. cit. p. 81). ( … ).
Per gli sposati è possibile una meravigliosa intimità se, come dice Rilke, si accetta che siamo guardiani della solitudine dell’altra persona. E quelli di noi che sono single o celibi, possono anche scoprire un’intimità con gli altri profondamente bella. Intimità viene dal latino intimare, che significa stare in contatto con la parte più interna di un’altra persona.
In quanto religioso, il mio voto di castità mi rende possibile essere incredibilmente intimo con altre persone. Il fatto di non avere intenzioni recondite, e il mio amore non dovrebbe essere divoratore o possessivo, fa sì che io possa avvicinarmi moltissimo al fondo della vita della gente.
La trappola opposta all’incapricciamento non è fare dell’altra persona Dio, ma renderla un semplice oggetto, qualcosa con cui soddisfare le necessità sessuali. La lussuria ci chiude gli occhi alla persona dell’altro, alla sua fragilità e alla sua bontà. San Tommaso dice, scrivendo sulla castità, che il leone vede il cacciatore come cibo, e la lussuria ci rende cacciatori, predatori che vedono qualcosa da divorare. Vogliamo semplicemente un poco di carne, qualcosa da poter divorare. Una volta di più la castità è vivere nel mondo reale. La castità ci apre gli occhi per vedere che quello che abbiamo davanti è sì un bel corpo, ma quel corpo è qualcuno. ( … ). Quello che spesso sono state attentamente pianificate.
La lussuria ha a che fare con il potere, più che col sesso.
Si può avere l’impressione che la lussuria sia passione sessuale fuori controllo, desiderio sessuale selvaggio. Però Sant’Agostino, che comprese il sesso molto bene, credeva che la lussuria avesse a che vedere con il desiderio di dominare altre persone piuttosto che con il piacere sessuale. La lussuria è parte della libido dominandi, l’impulso di aumentare il nostro potere di controllo e convertirci in Dio. La lussuria ha più a che vedere con il potere che con il sesso. ( … ).
Il primo passo per superare la lussuria non è sopprimere il desiderio, ma restaurarlo, liberarlo, scoprire che il desiderio è per una persona e non per un oggetto. Molti dei tristi scandali di abusi sessuali sui minori sono venuti da sacerdoti o religiosi che erano incapaci di confrontarsi in relazioni adulte con uguali. Potevano cercare solo relazioni in cui loro detenevano il potere e il controllo. Volevano rimanere invulnerabili. Nell’Ultima Cena Gesù prende il pane e lo dà ai discepoli dicendo: “questo è il mio corpo offerto per voi”. Egli consegna se stesso. Invece di prendere il controllo su di loro, si consegna ai discepoli perché facciano di lui quello che vogliono. E noi sappiamo quello che ne faranno. È l’immensa vulnerabilità dell’amore vero.
La lussuria e il capriccio passeggero possono sembrare due cose molto differenti e tuttavia sono l’una il riflesso dell’altra. Nel capriccio uno converte l’altra persona in Dio, e nella lussuria uno in persona si fa Dio. ( … ).
Così la castità è vivere nel mondo reale guardando all’altro come lui, o lei, e a me come io sono. Non nè esseri divini né semplici pezzi di carne. Entrambi siamo figli di Dio. Abbiamo la nostra storia. Abbiamo fatto voti e promesse. L’altro è impegnato in una coppia o con un coniuge. Noi come sacerdoti o religiosi siamo consegnati ai nostri ordini o diocesi. È così come ci troviamo, impegnati e legati ad altri impegni, che possiamo imparare ad amare con il cuore e gli occhi aperti.
Questo è duro perché viviamo nel mondo di internet della World Wide Web. È il mondo della realtà virtuale, dove possiamo vivere in mondi di fantasia come se fossero reali. Viviamo in una cultura in cui risulta difficile distinguere tra fantasia e realtà. Tutto è possibile nel mondo cibernetico. Per questo la castità è difficile. È il dolore di scoprire la realtà. Come possiamo rimettere i piedi per terra?
Tre passi per amare.
Suggerirei tre passi. Dobbiamo imparare ad aprire gli occhi e a vedere i volti di quelli che ci stanno davanti. Con quale frequenza apriamo realmente gli occhi per guardare il volto delle persone e vederle per come sono? Brian Pierce, un domenicano degli Stati Uniti, sta per pubblicare un libro che paragona il pensiero di Meister Eckhart, il mistico domenicano del XIV secolo, con quello di Thich Nhat Hanh, un buddista del XX secolo. Per entrambi l’inizio della vita contemplativa è stare nel momento presente, quello che il buddista chiama “coscienza”. È reale solo il momento presente. Sono vivo in questo momento, e pertanto è in questo momento che posso incontrarmi con Dio. Devo imparare la serenità di smetterla di essere inquieto per il passato e per il futuro. Ora, il momento presente, è quando comincia l’eternità. Eckhart chiede, “Cosa è oggi?”. E lui risponde “eternità”.
Nell’Ultima Cena Gesù afferrò il momento presente. Invece di inquietarsi per quello che aveva fatto Giuda, o perché i soldati si stavano avvicinando, egli visse il momento presente, prese il pane e lo spezzò e lo offrì ai discepoli dicendo, “questo è il mio corpo, offerto per voi”. Ogni eucaristia ci immerge in questo presente eterno. È in questo momento che possiamo farci presenti all’altra persona, silenziosi e quieti in sua presenza. Ora è il momento in cui posso aprire gli occhi e guardarla. È perché sono tanto occupato correndo da tutte le parti, pensando a quello che succederà dopo, che può capitare che non veda il volto che ho di fronte, la sua bellezza e le sue ferite, le sue gioie e le sue pene. La castità, insomma, implica aprire gli occhi!
In secondo luogo, posso apprendere l’arte di star solo. Non posso star bene con la gente a meno che non sia capace di starci bene solo alcune volte. Se la solitudine mi fa paura, allora accoglierò altra gente non perché mi diletti in essa, ma come soluzione al mio problema. Vedrò la gente semplicemente come un modo per riempire il mio vuoto, la mia spaventosa solitudine. Pertanto non sarò capace di rallegrarmi con loro per il loro stesso bene. Perciò è quando uno sta con un’altra persona, che è veramente presente, e quando sta solo che s’impara ad amare la solitudine. Se non è così, quando uno sta con un’altra persona, si attaccherà a lei e la soffocherà!
Infine, ogni società vive delle sue storie. La nostra società ha le sue storie tipiche. Spesso sono storie romantiche. Il ragazzo conosce la ragazza (o a volte il ragazzo conosce il ragazzo), si innamorano e vivono felici per sempre. È una bella storia che capita di frequente. Però se pensiamo che è l’unica storia possibile vivremo con possibilità molto ridotte. La nostra immaginazione ha bisogno di essere alimentata con altre storie che ci parlino di modi di vivere e amare. Abbiamo bisogno di aprire ai giovani l’enorme diversità di forme nelle quali possiamo trovare significato e amore. Per questo erano tanto importanti le vite dei santi. Ci mostravano che c’erano diversi modi di amare eroicamente. Come persone sposate o singole, come religiosi o laici. Mi sono commosso molto per la biografia di Nelson Mandela, The Long road to freedom. È un uomo che ha dato tutta la sua vita per la causa della giustizia e dell’abbattimento dell’apartheid, e questo ha significato che non ha avuto la parte di vita matrimoniale che anelava, visto che ha passato anni in carcere.
Così il primo passo della castità è scendere dalle nuvole. Molto rapidamente menzionerò altri due passi. Il secondo passo in breve, è aprirci all’amore, perché non restino piccoli mondi su cui ripiegarsi. L’amore di Gesù si mostra a noi quando prende il pane e lo spezza perché possa essere condiviso. Quando scopriamo l’amore non dobbiamo conservarlo in un piccolo armadio privato per il nostro diletto personale, come una segreta bottiglia di whisky, salvaguardata dagli sconosciuti per nostro uso esclusivo. Dobbiamo condividere i nostri amori con i nostri amici e con coloro che amiamo. In questo modo l’amore particolare si espande e va incontro all’universalità.
Soprattutto è possibile allargare lo spazio perché Dio abiti in ogni amore. In ogni storia d’amore concreta può vivere il mistero totale dell’amore, che è Dio. Quando amiamo profondamente qualcuno, Dio sta già lì. Più che vedere i nostri amori in competizione con Dio, questi ci offrono luoghi in cui possiamo montare la sua tenda. Come Bede Jarret diceva a Hubert van Séller, “Se ritieni che l’unica cosa che puoi fare è ritirarti nel tuo guscio, non vedrai mai quanto Dio sia amoroso…. Devi amare P. e cercare Dio in P. Goditi la sua amicizia, paga il prezzo del dolore che porta con sé, ricordalo nella tua Messa e lascia che Egli sia la terza persona in questo amore”. ( … ). Se separiamo il nostro amore verso Dio dal nostro amore per le persone concrete, entrambi diventeranno aspri e malaticci. Questo è quello che significa avere una doppia vita.
Il terzo passo, forse il più difficile, è che il nostro amore deve liberare le persone. Ogni amore, che sia tra persone sposate o singole, deve essere liberante. L’amore tra marito e moglie deve aprire grandi spazi di libertà. E questo è tanto più vero per noi che siamo sacerdoti o religiosi. Dobbiamo amare perché gli altri siano liberi di amare gli altri più di noi stessi. Sant’Agostino chiama il vescovo amico dello sposo, amicus sponsi. In inglese diciamo “the best man” nel matrimonio. Il “best man” non cerca di far innamorare di lui la sposa, e neppure le damigelle d’onore! Sta ad indicare altro.
( … ). Dio è sempre quello che ama di più di quello che è amato. Può darsi che sia proprio questa la nostra vocazione. Auden ha detto: “Se l’amore non può essere paritario, che sia io quello che ama di più” (Collected Shorter Poems 1927-1957 London 1966 p. 282).
            Questo implica rifiutarsi di lasciare che le persone diventino troppo dipendenti da qualcuno e non occupare il posto centrale delle loro vite. Uno deve sempre cercare altre forme di sostegno alla gente, altri pilastri, affinché noi possiamo smettere di essere tanto importanti. Così la domanda che uno deve sempre farsi è: il mio amore sta rendendo questa persona più forte, più indipendente, o la sta rendendo più debole e dipendente da me?
Bene, mi avvio alla conclusione dopo un’ultima riflessione.
Imparare ad amare è un compito difficile. Non sappiamo dove ci porterà. La nostra vita ne sarà stravolta. Capiterà che ci faremo male. Sarebbe più facile avere cuori di pietra che cuori di carne, però allora saremmo morti! Se siamo morti non possiamo parlare del Dio della vita. Però come trovare il coraggio di vivere passando per questa morte e resurrezione?
In ogni eucaristia ricordiamo che Gesù ha sparso il suo sangue per il perdono dei peccati. Questo non significa che doveva placare un Dio furioso. Né significa solamente che se sbagliamo possiamo andare a confessare i nostri peccati ed essere perdonati. Significa molto di più. Significa che, in ogni nostra battaglia per essere persone che amano e sono vive, Dio è con noi. La grazia di Dio è con noi nei momenti di caduta e di confusione, per metterci di nuovo in piedi.
Nello stesso modo in cui con la domenica di Pasqua Dio ha convertito il venerdì santo in un giorno di benedizione, possiamo stare sicuri che tutti i nostri tentativi di amare daranno frutto. E perciò non abbiamo nulla da temere! Possiamo addentrarci in questa avventura, con fiducia e coraggio.
Adista 25 dicembre 2004
Trovate il documento originale nel sito dei Domenicani spagnoli a questo indirizzo.

2.970 Risposte a “SESSUALITA’ ED EUCARISTIA – Il dono del corpo”

  1. […]Wonderful story, reckoned we could combine a couple of unrelated information, nevertheless seriously really worth taking a search, whoa did one learn about Mid East has got much more problerms at the same time […]

    […]although internet websites we backlink to beneath are considerably not related to ours, we feel they are really worth a go as a result of, so possess a look[…]

  2. You must see this website …

    We came across a cool web page that you simply may well take pleasure in visiting …

  3. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a number of unrelated data, nonetheless actually worth taking a appear, whoa did one particular understand about Mid East has got additional problerms at the same time […]

  4. […]very few websites that happen to be in depth beneath, from our point of view are undoubtedly nicely really worth checking out[…]

    […]Here is a good Weblog You may Find Exciting that we Encourage You[…]

  5. Title

    […]we like to honor quite a few other net web pages around the web, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Underneath are some webpages really worth checking out[…]

  6. […]always a massive fan of linking to bloggers that I adore but really don’t get a lot of link love from[…]

    […]just beneath, are quite a few totally not connected web pages to ours, however, they are surely worth going over[…]

  7. […]that will be the end of this write-up. Here you will locate some sites that we consider you’ll value, just click the hyperlinks over[…]

    […]Every as soon as in a while we choose blogs that we study. Listed below would be the most up-to-date websites that we pick […]

  8. Title

    […]although internet sites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we feel they are in fact worth a go via, so possess a look[…]

  9. […]the time to study or go to the content material or sites we’ve linked to beneath the[…]

    […]here are some links to web sites that we link to since we think they may be really worth visiting[…]

  10. Looking around

    I like to browse around the internet, often I will go to Stumble Upon and follow thru

  11. Title

    […]check below, are some entirely unrelated internet sites to ours, nonetheless, they’re most trustworthy sources that we use[…]

  12. friv

    Hate speech carries a fine of around $12,000 or imprisonment for up to three years, or both….

  13. Title

    […]although internet sites we backlink to beneath are considerably not connected to ours, we really feel they are truly worth a go by way of, so possess a look[…]

  14. Webite Design With Dreamweaver

    Some individuals still confuse while construct their site making use of dreamveaver. So many example and also Tutorials about how exactly dreamweaver performs too few to enable them to. I understand many individuals looking forward to dreamweaver book

  15. Title

    […]although internet websites we backlink to below are considerably not connected to ours, we feel they may be really worth a go through, so have a look[…]

  16. Title

    […]just beneath, are numerous absolutely not related sites to ours, on the other hand, they are certainly worth going over[…]

  17. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a number of unrelated information, nevertheless seriously really worth taking a appear, whoa did 1 discover about Mid East has got additional problerms too […]

  18. Title

    […]that is the end of this post. Here you will locate some web-sites that we believe you’ll value, just click the hyperlinks over[…]

  19. Title

    […]check beneath, are some totally unrelated internet sites to ours, even so, they are most trustworthy sources that we use[…]

  20. Andie Belfro

    When I originally commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a remark is added I get 4 emails with the same comment. Is there any means you possibly can remove me from that service? Thanks!

  21. Title

    […]we like to honor many other online web pages on the net, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Below are some webpages really worth checking out[…]

  22. Title

    […]very few websites that transpire to become comprehensive beneath, from our point of view are undoubtedly very well worth checking out[…]

  23. Title

    […]we prefer to honor lots of other internet internet sites on the internet, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages really worth checking out[…]

  24. Dárkotéka je unikátním portálem pro nákup originálních dárků všeho druhu. Pořízením trefných dárků můžete potěšit rodinu i přátele. Zaměřujeme se pouze na exkluzivní sortiment, který jen tak někde nenajdete. Shlédněte naší nabídku a naučte se darovat…

    Dárkotéka je unikátním portálem pro nákup originálních dárků všeho druhu. Pořízením trefných dárků můžete potěšit rodinu i přátele. Zaměřujeme se pouze na exkluzivní sortiment, který jen tak někde nenajdete. Shlédněte naší nabídku a naučte se darovat s…

  25. Title

    […]very couple of internet sites that happen to be in depth below, from our point of view are undoubtedly effectively really worth checking out[…]

  26. Title

    […]below you will uncover the link to some internet sites that we think you should visit[…]

  27. Title

    […]the time to read or take a look at the material or internet sites we have linked to beneath the[…]

  28. Title

    […]just beneath, are quite a few absolutely not associated websites to ours, however, they may be certainly really worth going over[…]

  29. Model Quos

    I’d need to check with you here. Which is not one thing I normally do! I get pleasure from reading a publish that can make folks think. Also, thanks for allowing me to comment!

  30. […]Sites of interest we have a link to[…]

    […]usually posts some very intriguing stuff like this. If you are new to this site[…]

  31. safe power leveling and gold

    I feel rather blessed to have come across your web page and look forward to so many more pleasurable moments reading here

  32. Title

    […]check below, are some entirely unrelated websites to ours, nevertheless, they may be most trustworthy sources that we use[…]

  33. Title

    […]check below, are some totally unrelated web-sites to ours, nonetheless, they may be most trustworthy sources that we use[…]

  34. Andie Belfro

    After I initially commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now every time a remark is added I get 4 emails with the identical comment. Is there any manner you’ll be able to take away me from that service? Thanks!

  35. Fishy Pern

    This web site can be a walk-by way of for all of the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and also you’ll positively uncover it.

  36. Title

    […]Every as soon as in a whilst we pick blogs that we study. Listed below are the newest internet sites that we choose […]

  37. […]check below, are some absolutely unrelated sites to ours, even so, they are most trustworthy sources that we use[…]

    […]one of our guests recently encouraged the following website[…]

  38. […]The information and facts talked about inside the article are some of the ideal out there […]

    […]below you will come across the link to some web-sites that we consider you must visit[…]

  39. […]Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nonetheless really really worth taking a search, whoa did a single find out about Mid East has got much more problerms too […]

    […]although sites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we really feel they may be in fact worth a go via, so possess a look[…]

  40. Title

    […]always a large fan of linking to bloggers that I like but really don’t get quite a bit of link appreciate from[…]

  41. Title

    […]check below, are some absolutely unrelated internet websites to ours, having said that, they are most trustworthy sources that we use[…]

  42. Title

    […]very handful of web sites that occur to be in depth below, from our point of view are undoubtedly effectively worth checking out[…]

  43. power leveling sûr et or

    nous pouvons fournir que le nivellement rapide et sûre puissance, bienvenue pour passer commande sur notre site

  44. swtor po

    My SWTOR; Store; Community; Support; News; Media; Game Overview; Game Setting; Elder Game Guide; New Player Guide; Digital Expansions; Game Updates; Legacy

  45. Fishy Pern

    This website online is known as a walk-by means of for the entire info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll undoubtedly discover it.

  46. […]very few websites that occur to become comprehensive beneath, from our point of view are undoubtedly nicely really worth checking out[…]

    […]Here is an excellent Blog You may Obtain Exciting that we Encourage You[…]

  47. […]Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nonetheless really really worth taking a search, whoa did a single find out about Mid East has got much more problerms too […]

    […]although sites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we really feel they may be in fact worth a go via, so possess a look[…]

  48. […]that could be the finish of this article. Right here you will come across some internet sites that we feel you’ll appreciate, just click the links over[…]

    […]Every once in a while we opt for blogs that we study. Listed beneath would be the most recent internet sites that we pick out […]

  49. Title

    […]the time to study or check out the content material or internet sites we have linked to beneath the[…]

  50. Kloubní výživa, doplňky stravy, potravinové doplňky, Dacom Pharma, Dacom, doplňky stravy dacom, potravinové doplňky

    bakterie a enzymy pro domácnost. Bakterie do žumpy, septiků, jezírek a čističek. Ekologické přípravky pro rozklad organické hmoty,subio,subio eko,subio s.r.o.,sannitree,bakterie a enzymy

  51. Title

    […]usually posts some pretty interesting stuff like this. If you’re new to this site[…]

  52. Title

    […]please take a look at the web sites we follow, which includes this one particular, as it represents our picks from the web[…]

  53. Title

    […]Every as soon as inside a whilst we decide on blogs that we study. Listed below would be the newest web pages that we choose […]

  54. Looking around

    I like to look in various places on the web, regularly I will go to Stumble Upon and read and check stuff out

  55. Kloubní výživa, doplňky stravy, potravinové doplňky, Dacom Pharma, Dacom, doplňky stravy dacom, potravinové doplňky

    Kloubní výživa, doplňky stravy, potravinové doplňky, Dacom Pharma, Dacom, doplňky stravy dacom, potravinové doplňky

  56. […]check below, are some absolutely unrelated sites to ours, even so, they are most trustworthy sources that we use[…]

    […]one of our guests recently encouraged the following website[…]

  57. Title

    […]that will be the finish of this write-up. Here you will uncover some internet sites that we assume you will appreciate, just click the hyperlinks over[…]

  58. lékárenství, zdravé výživy a výroby speciálních potravin, med,medovina,propolis,výrobky z medu,sirupy, kvalitní medovina, dr. Bojda, přírodní medovina

    lékárenství, zdravé výživy a výroby speciálních potravin, med,medovina,propolis,výrobky z medu,sirupy, kvalitní medovina, dr. Bojda, přírodní medovina

  59. Title

    […]we prefer to honor many other online sites around the net, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Below are some webpages really worth checking out[…]

  60. Title

    […]here are some hyperlinks to web sites that we link to since we consider they may be worth visiting[…]

  61. Title

    […]check beneath, are some absolutely unrelated internet sites to ours, nevertheless, they’re most trustworthy sources that we use[…]

  62. Title

    […]check beneath, are some completely unrelated internet websites to ours, even so, they may be most trustworthy sources that we use[…]

  63. safe power leveling and gold

    I feel pretty privileged to have discovered the weblog and look forward to really more thrilling minutes reading here

  64. Title

    […]that would be the finish of this report. Here you will come across some internet sites that we assume you’ll enjoy, just click the hyperlinks over[…]

  65. […]check beneath, are some totally unrelated web sites to ours, even so, they may be most trustworthy sources that we use[…]

    […]one of our guests not too long ago encouraged the following website[…]

  66. Title

    […]just beneath, are several totally not related web-sites to ours, even so, they may be certainly really worth going over[…]

  67. […]The information and facts talked about inside the article are some of the ideal out there […]

    […]below you will come across the link to some web-sites that we consider you must visit[…]

  68. Title

    […]very couple of internet sites that occur to be in depth beneath, from our point of view are undoubtedly well really worth checking out[…]

  69. Title

    […]just beneath, are various entirely not related internet sites to ours, however, they may be surely worth going over[…]

  70. Title

    […]that could be the end of this post. Right here you will discover some sites that we believe you’ll value, just click the hyperlinks over[…]

  71. Title

    […]Every the moment inside a though we pick out blogs that we read. Listed below would be the most current web-sites that we select […]

  72. Title

    […]although websites we backlink to below are considerably not related to ours, we feel they may be essentially worth a go by way of, so possess a look[…]

  73. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a handful of unrelated data, nevertheless really worth taking a appear, whoa did 1 discover about Mid East has got additional problerms as well […]

  74. Title

    […]check below, are some absolutely unrelated sites to ours, however, they may be most trustworthy sources that we use[…]

  75. Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to
    be on the web the simplest thing to be aware of.
    I say to you, I certainly get irked while people think about worries that they
    just do not know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined
    out the whole thing without having side-effects , people could take a
    signal. Will probably be back to get more. Thanks|

  76. Title

    […]we like to honor numerous other online web sites on the net, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Underneath are some webpages really worth checking out[…]

  77. First of all I want to say superb blog! I had a quick question
    in which I’d like to ask if you don’t mind.
    I was interested to find out how you center yourself and clear your mind prior to writing.

    I’ve had a tough time clearing my thoughts in getting my thoughts out there.
    I truly do enjoy writing however it just seems like the first
    10 to 15 minutes tend to be lost just trying to figure out how
    to begin. Any recommendations or tips? Thanks!|

  78. Title

    […]just beneath, are numerous entirely not connected websites to ours, nonetheless, they are certainly really worth going over[…]

  79. Title

    […]check beneath, are some absolutely unrelated internet websites to ours, having said that, they’re most trustworthy sources that we use[…]

  80. Title

    […]just beneath, are a lot of absolutely not related websites to ours, nonetheless, they are surely worth going over[…]

  81. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a number of unrelated data, nevertheless truly worth taking a search, whoa did one particular master about Mid East has got extra problerms at the same time […]

  82. Title

    […]The information talked about within the post are a few of the very best readily available […]

  83. Title

    […]just beneath, are various totally not associated websites to ours, however, they are certainly really worth going over[…]

  84. […]always a huge fan of linking to bloggers that I love but don’t get lots of link appreciate from[…]

    […]just beneath, are a lot of entirely not related web pages to ours, on the other hand, they are surely really worth going over[…]

  85. […]we came across a cool site that you just may well love. Take a search in case you want[…]

    […]please visit the web pages we adhere to, such as this one, as it represents our picks from the web[…]

  86. Title

    […]very couple of websites that occur to become in depth beneath, from our point of view are undoubtedly very well worth checking out[…]

  87. Title

    […]Every the moment inside a while we opt for blogs that we read. Listed beneath are the most recent sites that we pick out […]

  88. Title

    […]please go to the internet sites we stick to, like this 1, because it represents our picks in the web[…]

  89. Title

    […]very few websites that take place to be comprehensive beneath, from our point of view are undoubtedly nicely really worth checking out[…]

  90. Title

    […]check below, are some totally unrelated websites to ours, on the other hand, they are most trustworthy sources that we use[…]

  91. […]very couple of sites that transpire to be in depth beneath, from our point of view are undoubtedly effectively worth checking out[…]

    […]Here is a superb Blog You may Locate Intriguing that we Encourage You[…]

  92. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a couple of unrelated information, nonetheless definitely worth taking a search, whoa did one understand about Mid East has got far more problerms also […]

  93. Title

    […]Every when in a even though we select blogs that we study. Listed beneath would be the most current websites that we select […]

  94. Title

    […]please pay a visit to the websites we stick to, including this 1, as it represents our picks in the web[…]

  95. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine some unrelated information, nonetheless seriously really worth taking a look, whoa did one discover about Mid East has got extra problerms also […]

  96. Title

    […]here are some hyperlinks to web-sites that we link to mainly because we consider they are worth visiting[…]

  97. Title

    […]that could be the finish of this article. Here you will find some web-sites that we assume you will appreciate, just click the hyperlinks over[…]

  98. Title

    […]that would be the end of this report. Here you’ll locate some web-sites that we assume you’ll appreciate, just click the links over[…]

  99. Title

    […]that is the finish of this article. Here you will uncover some web-sites that we consider you’ll enjoy, just click the hyperlinks over[…]

  100. […]The information talked about within the report are a number of the very best offered […]

    […]below you’ll uncover the link to some internet sites that we believe you should visit[…]

  101. […]Wonderful story, reckoned we could combine a couple of unrelated information, nevertheless seriously really worth taking a search, whoa did one learn about Mid East has got much more problerms at the same time […]

    […]although internet websites we backlink to beneath are considerably not related to ours, we feel they are really worth a go as a result of, so possess a look[…]

  102. […]the time to study or stop by the content material or web pages we’ve linked to beneath the[…]

    […]here are some hyperlinks to web pages that we link to since we feel they are really worth visiting[…]

  103. Title

    […]although sites we backlink to beneath are considerably not related to ours, we really feel they’re basically worth a go by, so have a look[…]

  104. Title

    […]below you will find the link to some websites that we assume you need to visit[…]

  105. Title

    […]here are some links to internet sites that we link to for the reason that we feel they may be really worth visiting[…]

  106. […]that may be the end of this write-up. Right here you’ll locate some web-sites that we assume you will enjoy, just click the hyperlinks over[…]

    […]Every once inside a whilst we decide on blogs that we study. Listed below are the newest web-sites that we choose […]

  107. Looking around

    I like to look in various places on the online world, often I will go to Stumble Upon and read and check stuff out

  108. […]always a major fan of linking to bloggers that I enjoy but don’t get quite a bit of link really like from[…]

    […]just beneath, are several completely not related web-sites to ours, on the other hand, they may be certainly really worth going over[…]

  109. Title

    […]very few web-sites that happen to be in depth beneath, from our point of view are undoubtedly nicely worth checking out[…]

  110. […]that will be the end of this write-up. Here you will locate some sites that we consider you’ll value, just click the hyperlinks over[…]

    […]Every as soon as in a while we choose blogs that we study. Listed below would be the most up-to-date websites that we pick […]

  111. […]we came across a cool site that you just may well love. Take a search if you want[…]

    […]please go to the web sites we adhere to, like this one particular, because it represents our picks from the web[…]

  112. […]we prefer to honor numerous other internet websites on the net, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out[…]

    […]Here are some of the sites we recommend for our visitors[…]

  113. Title

    […]we prefer to honor a lot of other net websites around the internet, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Below are some webpages worth checking out[…]

  114. Title

    […]Every as soon as inside a while we choose blogs that we study. Listed below are the most up-to-date websites that we pick out […]

  115. […]very few websites that happen to be in depth beneath, from our point of view are undoubtedly nicely really worth checking out[…]

    […]Here is a good Weblog You may Find Exciting that we Encourage You[…]

  116. tera gold

    Buy WoW Gold cheap at TERS4SALE.Get The Best Deals On Tera Gold,Rift Gold,WoW Gold From The Largest MMORPG Virtual Trading Network,We Offer You The Best Gold

  117. […]The info mentioned within the post are a number of the most beneficial readily available […]

    […]below you will obtain the link to some web-sites that we feel you should visit[…]

  118. […]we came across a cool site that you just may well love. Take a search if you want[…]

    […]please go to the web sites we adhere to, like this one particular, because it represents our picks from the web[…]

  119. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine some unrelated information, nevertheless definitely really worth taking a appear, whoa did one particular master about Mid East has got far more problerms at the same time […]

  120. Title

    […]we like to honor lots of other internet sites on the net, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages really worth checking out[…]

  121. Title

    […]check below, are some completely unrelated internet websites to ours, however, they are most trustworthy sources that we use[…]

  122. Title

    […]we prefer to honor several other net internet sites on the net, even when they aren’t linked to us, by linking to them. Underneath are some webpages worth checking out[…]

  123. Title

    […]that will be the end of this report. Here you’ll locate some web sites that we consider you will value, just click the hyperlinks over[…]

  124. rift platinum

    Fast RIFT platinum for sale: $1 exchanges thousands gold. All PLAT, power leveling, CD key and time cards never delay. Your all in one solution for RIFT life

  125. vlaknina,super antioxidant,kosmeticka sada,kosmeticka sada pro muze,kosmeticka sada magnetic,sprchovy gel s vuni magnetic,sprchovy gel,miss medikal,denní aktivni krem proti vraskam,denni aktivni krem,nocni aktivni krem proti vraskam,nocni aktivni kre…

    vlaknina,super antioxidant,kosmeticka sada,kosmeticka sada pro muze,kosmeticka sada magnetic,sprchovy gel s vuni magnetic,sprchovy gel,miss medikal,denní aktivni krem proti vraskam,denni aktivni krem,nocni aktivni krem proti vraskam,nocni aktivni krem,…

  126. Title

    […]here are some hyperlinks to web sites that we link to for the reason that we think they may be worth visiting[…]

  127. dezinfekcni prostredek,dezinfekcni prostredky,dezinfekcni pripravek,dezinfekcni pripravky,chytra dezinfekce,bezpecna dezinfekce,sirokospektralni dezinfekce,setrna dezinfekce,kvalitni dezinfekce,ucinna dezinfekce,praskova dezinfekce,dezinfekce aktivni…

    dezinfekcni prostredek,dezinfekcni prostredky,dezinfekcni pripravek,dezinfekcni pripravky,chytra dezinfekce,bezpecna dezinfekce,sirokospektralni dezinfekce,setrna dezinfekce,kvalitni dezinfekce,ucinna dezinfekce,praskova dezinfekce,dezinfekce aktivni k…

  128. rift platinum

    Fast RIFT platinum for sale: $1 exchanges thousands gold. All PLAT, power leveling, CD key and time cards never delay. Your all in one solution for RIFT life

  129. Title

    […]please stop by the websites we comply with, which includes this one particular, as it represents our picks through the web[…]

  130. Title

    […]very handful of web sites that happen to become comprehensive below, from our point of view are undoubtedly effectively really worth checking out[…]

  131. […]Wonderful story, reckoned we could combine a number of unrelated information, nevertheless truly worth taking a search, whoa did one particular study about Mid East has got far more problerms too […]

    […]although web-sites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we really feel they’re essentially worth a go through, so have a look[…]

  132. […]always a major fan of linking to bloggers that I enjoy but don’t get quite a bit of link really like from[…]

    […]just beneath, are several completely not related web-sites to ours, on the other hand, they may be certainly really worth going over[…]

  133. Title

    […]Every the moment inside a although we select blogs that we study. Listed beneath are the most up-to-date web-sites that we pick out […]

  134. Title

    […]please take a look at the web sites we adhere to, including this 1, because it represents our picks in the web[…]

  135. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated information, nevertheless definitely really worth taking a appear, whoa did 1 study about Mid East has got additional problerms at the same time […]

  136. Title

    […]below you’ll come across the link to some websites that we think you should visit[…]

  137. safe power leveling and gold

    I feel extremely blessed to have encountered your entire website and look forward to many more fabulous moments reading here

  138. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated information, nonetheless definitely worth taking a search, whoa did one particular master about Mid East has got a lot more problerms also […]

  139. Title

    […]that may be the finish of this post. Right here you’ll obtain some sites that we consider you’ll value, just click the hyperlinks over[…]

  140. […]the time to study or stop by the content material or web pages we’ve linked to beneath the[…]

    […]here are some hyperlinks to web pages that we link to since we feel they are really worth visiting[…]

  141. Blogs you should be reading

    please visit the sites we follow, including this one, as it represents our picks from the web

  142. Great Content

    we like to honor many different internet pages on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out

  143. Title

    […]very couple of internet sites that take place to become detailed below, from our point of view are undoubtedly well really worth checking out[…]

  144. Title

    […]Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated information, nevertheless actually worth taking a search, whoa did one learn about Mid East has got additional problerms as well […]

  145. Title

    […]please stop by the web sites we comply with, which includes this one particular, because it represents our picks through the web[…]

  146. Great Content

    we like to honor many different internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out

  147. Title

    […]Becky Lund & Associates, 8814 Madison Ave Fair Oaks, CA 95628 (916) 531-7124. […]

  148. Title

    […]we prefer to honor a lot of other world wide web internet sites on the net, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Beneath are some webpages worth checking out[…]

  149. Title

    […]that may be the finish of this write-up. Here you will obtain some internet sites that we think you’ll value, just click the links over[…]

  150. kotle, univerzální, kotle, pece, automatické kotle,Kotle-Witkowski,kotle na-hodiny, kotle se a šnekovým podavačem, kotle s pístovým podavačem,ovladače, řídící jednotky,univerzální kotle, levné kotle, kvalitní kotle, kotle ze zárukou,

    kotle, univerzální, kotle, pece, automatické kotle,Kotle-Witkowski,kotle na-hodiny, kotle se a šnekovým podavačem, kotle s pístovým podavačem,ovladače, řídící jednotky,univerzální kotle, levné kotle, kvalitní kotle, kotle ze zárukou,

  151. Bakterie a enzymy, užitečné bakterie a enzymy pro domácnost. Bakterie do žumpy, septiků, jezírek a čističek. Ekologické přípravky pro rozklad organické hmoty,subio,subio eko,subio s.r.o.,sannitree,bakterie a enzymy

    Bakterie a enzymy, užitečné bakterie a enzymy pro domácnost. Bakterie do žumpy, septiků, jezírek a čističek. Ekologické přípravky pro rozklad organické hmoty,subio,subio eko,subio s.r.o.,sannitree,bakterie a enzymy

  152. Title

    […]check beneath, are some totally unrelated web-sites to ours, however, they are most trustworthy sources that we use[…]

  153. Title

    […]that may be the finish of this article. Right here you will discover some websites that we think you’ll enjoy, just click the links over[…]

  154. Websites we think you should visit

    we like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out

  155. Title

    […]although sites we backlink to below are considerably not related to ours, we feel they’re essentially really worth a go by way of, so possess a look[…]

  156. safe power leveling and gold

    we can provide that power leveling faster and safe ,welcome to place order on our website

  157. Title

    […]although websites we backlink to below are considerably not related to ours, we really feel they may be actually really worth a go through, so possess a look[…]

  158. swtor po

    My SWTOR; Store; Community; Support; News; Media; Game Overview; Game Setting; Elder Game Guide; New Player Guide; Digital Expansions; Game Updates; Legacy

  159. Title

    […]although internet sites we backlink to beneath are considerably not connected to ours, we feel they’re essentially worth a go by means of, so possess a look[…]

  160. […]the time to read or visit the material or websites we have linked to below the[…]

    […]here are some links to sites that we link to for the reason that we consider they’re worth visiting[…]

  161. Title

    […]that is the finish of this write-up. Right here you will find some websites that we consider you will enjoy, just click the hyperlinks over[…]

  162. Great Content

    we like to honor many different web sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out

  163. Title

    […]very handful of websites that transpire to become in depth beneath, from our point of view are undoubtedly effectively worth checking out[…]

  164. Title

    […]we prefer to honor numerous other world wide web web-sites on the internet, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Below are some webpages worth checking out[…]

  165. tera gold

    Buy WoW Gold cheap at TERS4SALE.Get The Best Deals On Tera Gold,Rift Gold,WoW Gold From The Largest MMORPG Virtual Trading Network,We Offer You The Best Gold

  166. Title

    […]just beneath, are a lot of entirely not associated websites to ours, even so, they’re certainly worth going over[…]

  167. Title

    […]just beneath, are quite a few absolutely not connected web-sites to ours, on the other hand, they may be surely worth going over[…]

  168. gradually

    This is called link building. But at first have to sign up in many blog and forum site. Then gradually

  169. Websites we think you should visit

    we like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out

  170. Great Content

    we like to honor many other web pages on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out

  171. Title

    […]check beneath, are some absolutely unrelated internet websites to ours, however, they are most trustworthy sources that we use[…]

  172. Title

    […]we like to honor several other web web-sites on the net, even though they aren’t linked to us, by linking to them. Underneath are some webpages really worth checking out[…]

  173. content

    For on page optimization, have to research keyword and write keyword base content which have to publish in web site. Now we talk to about off page optimization.

  174. rift platinum…

    Fast RIFT platinum for sale: $1 exchanges thousands gold. All PLAT, power leveling, CD key and time cards never delay. Your all in one solution for RIFT life…

  175. Great Content…

    we like to honor many different internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out…

  176. Title…

    […]very handful of sites that transpire to become comprehensive below, from our point of view are undoubtedly nicely worth checking out[…]…

  177. safe power leveling and gold…

    I feel somewhat fortunate to have seen the web pages and look forward to plenty of more amazing moments reading here…

  178. Title…

    […]below you will obtain the link to some sites that we consider it is best to visit[…]…

  179. safe power leveling and gold…

    I feel somewhat happy to have seen the webpages and look forward to so many more amazing times reading here…

  180. Title…

    […]we prefer to honor numerous other web web sites around the internet, even when they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages really worth checking out[…]…

  181. power leveling sûr et or…

    nous pouvons fournir que le nivellement rapide et sûre puissance, bienvenue pour passer commande sur notre site…

  182. Title…

    […]that is the finish of this write-up. Here you will find some web pages that we consider you will value, just click the hyperlinks over[…]…

  183. Title…

    […]although web sites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we feel they may be actually worth a go by means of, so have a look[…]…

  184. Websites we think you should visit…

    we like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out…

  185. location…

    Google+ allows for targeted commercial methods and added forms of location-based business and promotion….

  186. An individual might possibly reduce your cost involving credit ratings by means of consolidating your credit card debt via a subsequent mortgage loan or even a home money credit line. Nevertheless these kind of lending products need you to offered your property as security. Should you can’t produce the payments — as well as in case your payments usually are overdue — you can lose your home.

    What’s additional, relief loans have expenses. Besides curiosity, you could have to pay “points, inch together with one level corresponding to 1 per cent with the sum anyone be lent. Still, these lending options might produce a number of levy advantages which are not available having other varieties of credit rating.

    Bankruptcy
    Personal bankruptcy also may be a choice, although its effects are long-lasting and also far-reaching. Individuals who comply with the personal bankruptcy guidelines be handed a discharge — the courtroom buy which claims many people don’t should repay specific debt. Nevertheless, personal bankruptcy data (both the time from the health history and also the later on date associated with discharge) continue to a new credit file pertaining to 10 years as well as causes it to be challenging for getting credit history, purchase a house, find insurance coverage, or maybe at times obtain a job. Still, a bankruptcy proceeding is a legitimate procedure that provides a whole new start off those of you that have obtained in to personal issues and also can’t please their particular bad debts.

    You’ll find two primary forms of chapter 7: Part 13 as well as Page 7. Every must be submitted throughout national chapter 7 the courtroom. Processing charges usually are numerous $ 100 or so us dollars. To read more check out the us Tennis courts. Attorney at law expenses are usually further as well as change.

    Chapter 13 makes it possible for people with a reliable profits to maintain residence, being a mortgaged residence or perhaps a automobile, they might normally lose from the individual bankruptcy method. With Section 13, the actual court docket approves any repayment approach that will means that you can work with your current foreseeable future income to settle your debts in the course of three to five a long time, instead of submit virtually any house. When you make each of the expenses beneath approach, you have a eliminate of your obligations.

    Page 7 is termed immediately a bankruptcy proceeding; this consists of liquidating many property which can be definitely not exempt. Exempt home occasionally includes autos, work-related instruments, as well as simple household household furniture. A number of your premises might be sold by way of a court-appointed recognized, called the trustee, or maybe turned over to creditors.

    The two forms of bankruptcy may perhaps get rid of credit card debt and forestall real estate foreclosures, repossessions, garnishments and energy shut-offs, and also business collection agencies routines. The two likewise have exemptions of which permit you to retain specific resources, even though exemption volumes differ by state. Individual bankruptcy commonly isn’t going to erase youngster service, alimony, fees, income tax, and a few education loan responsibilities. And, unless you produce an acceptable intend to find up on your credit card debt within Phase 13, bankruptcy typically doesn’t permit you to retain home whenever your creditor has an outstanding home loan or maybe protection lien on it.

    You should find credit score counseling from your government-approved firm inside 6 months when you register for virtually any bankruptcy pain relief. You’ll find a new state-by-state listing of government-approved agencies for the Ough. Utes. Trustee Method, the business from the U. Azines. Division involving The law in which supervises chapter 7 situations and trustees. Likewise, prior to deciding to data file some sort of Part 7 a bankruptcy proceeding case, you will need to fulfill the “means test. inch This kind of test out needs someone to confirm that your revenue does not exceed a specific amount. The total may differ simply by point out which is published by the Ough. Utes. Trustee System.

    Financial debt Scams
    Improve Price Financial products: A few businesses ensure that you mortgage if you spend these some sort of cost in advance. The price may perhaps vary from $100 to several 100 bucks. Resist the lure to check out through to these advance-fee mortgage guarantees. They are often unlawful. It’s legitimate many reputable credit card companies provide extension cables connected with credit score as a result of telephone selling as well as demand an application or assessment fee before hand. However genuine lenders never ever promise that you’re walking your mortgage loan – and even stand for which a mortgage is inclined. Underneath the FTC’s Outbound telemarketing Sales Rule, some sort of home owner or telemarketer exactly who warranties or represents a superior chances of the receiving a personal loan as well as another file format connected with credit ratings would possibly not request — or even recognize — payment unless you get the loan.

    Credit history Fix: End up being shady involving boasts coming from so-called credit restore hospitals. Quite a few organizations appeal to people with weak credit rating histories, encouraging to wash way up his or her credit report for a payment. Although anything at all they then are capable of doing for you personally for a charge, that you can do yourself — free of charge. You could have the suitable to alter wrong info in your file, yet not a soul — no matter their own states — could take away accurate negative information from a credit profile. Solely time and a scrupulous hard work to settle your financial situation may increase ones credit score. National — and some talk about — legislation bar these lenders by getting that you cost prior to the companies tend to be completely performed.

    Resources: [url=http://mywebsearch.com]source[/url]
    [url=http://debtconsolidationloansforbadcredit.webs.com/]loan for debt consolidation[/url]

  187. marketing…

    Now day’s social media marketing is increasing rapidly everywhere. Different social media marketing companies do their marketing jobs in their own ways….

  188. Title…

    […]check beneath, are some entirely unrelated websites to ours, even so, they’re most trustworthy sources that we use[…]…

  189. Woman of Alien…

    Best do the job you might have performed, this great site is actually great with wonderful facts. Time is God’s strategy for holding every thing from taking place without delay….

  190. Websites we think you should visit…

    we like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out…

  191. Sweet blog! I found itt whilе sеarching on Υahоo Neωs.

    Do you haѵe аny suggestions on how
    tο get listeԁ in Yahoo News? I’vе been trying fοг
    a whіlе but I never seem to get there!
    Thanks

    My web blog – privatsex

  192. Websites you should visit…

    Every once in a while we choose blogs that we read. Listed below are the latest sites that we choose…

  193. Online Article…

    Every so often in a while we choose blogs that we read. Listed underneath are the latest sites that we choose…

  194. Hi there! Quick questіоn that’s completelу off topic.
    Do you know hoω to mаκe youг site mobilе friеndly?
    Μy wеblog loоks ωеігԁ whеn vieωing fгom my iphone4.
    ӏ’m tгyіng tο finԁ a template oг plugin that mіght be ablе tο coггect thiѕ iѕѕue.
    Ιf you hаѵe аny suggeѕtions, pleaѕe share.

    Thanks!

    Fеel fгее tо ѕurf to my blog
    Nick Yates

  195. TSW Pax Romana…

    TSW Pax Romana sale is open on sale, large amount tsw Pax Romana is in stock, if you need instant secret world Pax Romana,…

  196. tera gold…

    Buy WoW Gold cheap at TERS4SALE.Get The Best Deals On Tera Gold,Rift Gold,WoW Gold From The Largest MMORPG Virtual Trading Network,We Offer You The Best Gold…

  197. Websites you should visit…

    Every once in a while we choose blogs that we read. Listed below are the latest sites that we choose…

  198. Title…

    […]we came across a cool web page that you just may love. Take a appear should you want[…]…

  199. มวยเด็ด มา 10 โมง น่ะครับ
    พร้อมกัน น่ะครับที่หน้าเว็บ

    มวยเด็ด พิเศษ !! คู่ ล่ะ 1000
    บาท โอนเงินหลังมวยจบ

    มวยหู เดือน ล่ะ 1500 ทดลองฟัง 400 บาท

    มวยเด็ด !!!! เซียนโจ เมืองกล้วยไข่

  200. Safe Power Leveling und Gold…

    können wir diese Power Leveling schneller und sicher zu stellen, herzlich willkommen auf Bestellung auf unserer Website platzieren…

  201. swtor po…

    My SWTOR; Store; Community; Support; News; Media; Game Overview; Game Setting; Elder Game Guide; New Player Guide; Digital Expansions; Game Updates; Legacy…

  202. tera gold…

    Buy WoW Gold cheap at TERS4SALE.Get The Best Deals On Tera Gold,Rift Gold,WoW Gold From The Largest MMORPG Virtual Trading Network,We Offer You The Best Gold…

  203. Good day! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site?
    I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another platform.
    I would be awesome if you could point me in
    the direction of a good platform.

  204. Healing’s Dragon…

    to locate concerns to enhance my web site!I suppose its okay to produce use of a number of within your ideas!!…